SI
Danes odprto
MuzejskaZaprto
MetelkovaZaprto
Grad SnežnikZaprto
Blejski grad09:00 - 19:00
Ad PirumZaprto

Blejsko jezero z otokom

Blejsko jezero z otokom
Predmet:Blejsko jezero z otokom
Avtor:Thomas Ender
Datacija:Ok. 1820–1830
Tehnika:Akvarel
Dimenzije:374 x 545 mm
Inv. št.:R-1437
Na ogled:Grafični kabinet Narodnega muzeja Slovenije (po vnaprejšnjem dogovoru)

Opis

Bled z okolico je narava obdarila s čarobnostjo, ki je pritegovala popotnike in navdihovala umetnike. Prebujala je (in jih še vedno) romantična občutja, ki so jih želeli ohraniti ne zgolj v srcu, temveč tudi v vizualnem mediju – danes je to največkrat fotografija – pred njenim izumom so opravljale to funkcijo risbe, slike, grafike.

Avstrijski slikar Thomas Ender (1793–1875) je prišel na Bled po naročilu nadvojvode Janeza v prvi polovici 19. stoletja. Ta je želel v svoji zbirki hraniti čim bolj resnično podobo te idilične gorske krajine . Ender se je postavil na  vznožje Kuhovnice na severozahodnem bregu jezera, od koder je lahko s pogledom zajel celotno ravnino s Karavankami v ozadju. Sredi nje je ugledal in narisal široko odprto oko: jezero kot modra šarenica, otok z odsevom kot temna zenica. Ugnezdeno je v megleno pokrajino, ki je izrisana z mehkimi, neostrimi potezami, s prosojnimi barvami. Na pečini, levo od otočka, lahko zaslutimo grad, ob njegovem vznožju zvonik župne cerkve in naselje. V ozadju pa nejasni, a prepoznavni obrisi gora: Stol, Begunjščica, Storžič …

Thomas Ender (1793–1875) je eden izmed najpomembnejših avstrijskih krajinskih slikarjev 19. stoletja. Čeprav je svojo slikarsko pot začel v klasicistični tradiciji, je bila veš čas narava tista, ki je kot bogata zakladnica barv in oblik, pritegovala njegovo pozornost. Bil je mojster slikanja z akvarelnimi barvami, s katerimi je realistični pokrajini vdihnil bolj subtilen značaj. Skiciranje, risanje v naravi so bili prvi koraki h krajinskemu slikarstvu. Kljub temu, da so nanj vplivali Lovro Janša, Carl Schütz in Johann Ziegler, se nikoli ni zadovoljil z zgolj dokumentarno upodobitvijo: njegove vedute so bile bolj polnokrvne od del njegovih učiteljev in vzornikov. V razpoloženjski noti sta mu bila bliže  Franz Steinfeld (1878 – 1868) in Josef Mössmer (1780–1845): njuna dela odsevajo romantičnost Lorrainovih krajin. Podobno občutenje izžarevajo nekatere Enderjeve upodobitve. Njegove poteze so počasne in premišljene, barvni prehodi od zgoščenosti do čiste prosojnost ustvarjajo trepetajoč razpoloženje, iz katerega sevata mir in spokojnost.

Za nadaljnje branje

Koschatzky, Walter, Thomas Ender: 1793-1875. Kammermaler Erzherzog Johanns, Graz 1982.
Danes odprto
MuzejskaZaprto
MetelkovaZaprto
Grad SnežnikZaprto
Blejski grad09:00 - 19:00
Ad PirumZaprto
 

 

Prijavite se na e-novice